luni, 6 august 2007

Asociatiile de Marketing in Agricultura

– ASOCIAŢIILE DE MARKETING ÎN AGRICULTURĂ

Caracterul complex al serviciilor de marketing la nivelul sferei producţiei agroalimentare implica infiintarea asociatiilor de marketing în agricultură ( AMA ) ca suport de formare a calitatii profesionale a consultantilor in acest domeniu.

3.5.1. – Înfiinţarea şi obiectivele AMA
În numeroase situatii, specificul productiei agricole a determinat aparitia de intreprinderi industriale care sa valorifice produsele agricole din zona sau sa serveasca productiei agricole. Exemlle edificatoare constituie amplasarea fabricilor de conserve din legume si fructe in apropierea bazinelor legumicole, pomicole si viticole (Vadeni, Baiculesti, Valea Rosie, Arad, Carei, Cotnari, Valenii de Munte), a fabricilor textile in ariile de cultura a inului si canepii (Gheorghieni, Beclean, Adjud), de crestere a ovinelor (Sibiu, Cisnadie, Brasov etc.), a celor de panificatie in ariile de cultura a cerealelor, a celor de industrializare a laptelui in ariile de crestere a bovinelor etc.
3.5.1.1. – Necesitatea infiintarii AMA
Infiintarea AMA constituie primele incercari in vederea pregatirii producatorilor agricoli pentru a face fata cerintelor impuse pe pietele organizate. AMA reprezinta in actuala etapa singura structura prin care multitudinea micilor au posibilitatea accesarii tuturor formelor moderne de valorificare a productiei agricole.
Asociatiile de marketing ajuta producatorii asociati sa obtina venituri mai mari prin vanzarea unor cantitati mai mari de produse, de calitate mai buna, la preturi mai mari. In cadrul asociatiei se pot aduna cantitati mai mari de produse, care sunt apoi sortate, calibrate, depozitate, prelucrate, ambalate si transportate direct pe piata sau vandute cu ridicata. Se incheie contracte cu clientii pentru cantitati mai mari de produse si la preturi avantajoase.
Prin asociere se reduc cheltuielile de productie deoarece se obtin cantitati mai mari de produse, in conditii de eficienta mai ridicată.
AMA se dotează cu spatii si mijloace moderne pentru realizarea tuturor activitatilor necesare vanzarii produselor. Investitiile sunt realizate la nivel de asociatie, nu la nivel de producator.
3.5.1.2. – Obiectivele AMA
In mod sintetic obiectivele generale urmarite in cadrul AMA se refera la urmatoarele:
- cresterea veniturilor membrilor asociati din vanzarea produselor lor;
- imbunatatirea calitatii produselor;
- marirea puterii de negociere a producatorilor asociati;
- reducerea cheltuielior de productie si comercializare;
- castigarea si pastrarea de noi piete;
- procurarea de produse sau servicii necesare agriculturii la preturi mai mici.
Analizandu-se aceste obiective ale AMA la infiintarea AMA trebuie sa se tina cont de potentialul comercial al agriculturii regiunii, judetului, respectiv comunei in care se va amplasa AMA.
AMA trebuie infiintate in apropierea zonelor cu potential productiv ridicat si de preferat in apropierea zonelor cu consumuri (intermediare sau finale) ridicate, fiind
*) Prelucrat după Bohatereţ, M. V., 2001
organizate pe produse sau grupe de produse complementare. Asociaţiile se constituie pe criteriul grupelor de produse agricole şi alimentare care pot fi produse, procesate şi valorificate împreună cum sunt: cereale, morarit, panificatie; cartofi, fructe si legume proaspete; flori si plante ornamentale; animale vii si pasari; conserve de legume si fructe; lapte, produse lactate si oua; carne si preparate din carne; peste si produse din peste; plante tehnice si prelucrare.
AMA sunt presoane juridice de drept privat, constituite prin libera asociere a producatorilor agricoli si a procesatorilor de materii prime de origine vegetala si animala. Membri asociati pot fi persoane fizice sau persoane juridice.
Scopul asociatiei il constituie cresterea veniturilor producatorilor agricoli si promovarea comertului de produse agroalimentare la standarde europene. Asociatia faciliteaza vanzarea de catre producatorii agricoli asociati a produselor agricole, atat in stare bruta, cat si in stare procesata.
În mod structural obiectivele asociatiei pot fi considerate urmatoarele:
a) stimularea producatorilor asociati pentru cresterea si diversificarea productiei de
calitate superioara destinate comercializarii;
b) cresterea calitatii produselor agricole prin sortare, curatire, preambalare si alte operatiuni specifice;
c) imbunatatirea conditiilor de colectare, transport, depozitare, pregatire pentru piata si comercializare;
d) cunoasterea pietelor, prospectarea pietelor noi si gasirea de noi clienti;
e) monitorizarea pietelor pentru crearea bazelor de date privind evolutia preturilor in vederea negocierii si a contracararii concurentei;
f) reorientarea producatorilor pentru ajustarea structurilor de productie agricola in functie de cerintele pietei;
g) asistarea si consilierea tehnica, economica si juridica a producatorilor agricoli asociati pentru realizarea productiei si incheierea, respectiv derularea contractelor privind valorificarea in comun a marfurilor agroalimentare;
h) facilitarea aprovizionarii in comun cu materii, materiale si servicii pentru agricultura precum si pentru procesarea produselor agricole;
i) dezvoltarea functiunii de preprocesare si procesare primara a productiei agricole destinate pietei;
j) cresterea gradului de industrializare a productiei agricole;
k) dezvoltarea retelei de control si analiza a produselor agroalimentare;
l) producerea si promovarea produselor ecologice;
m) reprezentarea intereselor asociatiilor la stabilirea strategiilor si politicilor locale, regionale si nationale;
n) cresterea gradului de instruire si a nivelului de cunostinte profesionale ale producatorilor asociati;
o) organizarea campaniilor de publicitate si promotionale;
p) promovarea activitatilor moderne de marketing agroalimentar pe baza cooperarii prin asociatii;
q) eliminarea speculei si a pierderilor;
r) distribuirea produselor agricole, de la producator la consumator, pe calea cea mai scurta in conditii de eficienta ridicata;
s) promovarea produselor agroalimentare pe piata externa.
Obiectivele asociatiei se vor realiza exclusiv in folosul producatorilor agricoli asociati elemente care pot fi încă detaliate.. Asociatia va functiona pe baza gestiunii economice proprii.

Niciun comentariu: