luni, 6 august 2007

Cererea si Oferta de produse agroalimentare

CEREREA SI OFERTA DE PRODUSE AGRICOLE SI AGROALIMENTARE


Oferta pe piaţă produselor de bază din agricultură este dispersată şi cantitativ neregulată. Volumul producţiei depinde pe de o parte de tehnica de dotare, iar pe de altă parte de condiţiile climatice şi biologice care sunt aleatorii, imprimând acestor pieţe a produselor de bază din agricultură, un caracter extrem de mobil. Oferta cantitativă a unui produs pe piaţă de desfacere depinde, în primul rând, de beneficiul pe care-l va realiza întreprinzătorul. Deoarece câstigul (beneficiul) poate fi influenţat prin schimbările costurilor şi/sau preţurilor, se consideră că principalele cauze care influenţează oferta de produse agricole, sunt următoarele:
- fondul funciar cu referire la terenurile agricole disponibile, sistemele de hidroamelioraţii utilizate, recoltele obţinute în cultura pură şi succesivă;
- capacitatea de producţie şi înzestrare tehnică a intreprinderii, care condiţionează şi determină insăşi sistemul agricol de producţie;
- factorii climatici influenţează oferta de produse agricole prin acei factori limitativi pentru condiţiile climatice normale şi situaţiile accidental care pot modifica condiţiile climatice normale;
- productive (randamentele) culturilor şi animalelor, care sunt legate de sistemele de producţie şi tehnologiile utilizate, protecţia fitosanitară şi zooveterinară, energia şi mecanizarea disponibilă, alimentaţia animalelor; forţa de muncă utilizată în agricultura şi structura acesteia;
- mijloacele de finanţare şi facilităţi de acordare de credite;
- factorii socio-economici, care se concretizează în accesul şi stabilitatea pe piaţă a producătorului agricol;
- preţul produsului oferit pe piaţă
- preţul produsului de substituire; preţul mijloacelor de producţie.
Dintre factorii enumeraţi anterior, întreprinzătorul sau producătorul agricol poate influenţa, de regulă, numai anumite elemente incluse în costuri, nu şi preţul de vânzare al produsului.
De aici se poate deduce că oferta de produse agricole are anumite particularităţi, iar cursul pieţei depinde de fluctuaţiile ofertei, care prezintă neuniformităţi.
Pe termen scurt oferta de produse agricole este variabilă în funcţie de factorii climatici sau sezonieri, precum şi de nivelul stocurilor în cazul produselor agricole stocabile. Pentru acele produse agricole perisabile, a caror stocare este dificilă (fructe, legume, etc.) oferta este rigidă. Pentru perioade scurte oferta de produse agricole, mai ales în situaţia acestor produse agricole perisabile, este reprezentată de întreaga cantitate de produse recoltate (pentru unele produse se impune vânzarea rapidă a acestora).
Totodată, variaţia randamentelor anuale pentru culturile agricole şi producţiile animaliere face ca oferta de produse agricole să fie variabilă.
Pe termen lung oferta de produse agricole este relativ stabilă depinzând de volumul producţiilor agricole anuale, de nivelul stocurilor acumulate în timp, de efectul politicilor agricole etc.
Deci, oferta depinde de producţie şi are raporturi diferite cu cererea, în funcţie de o serie de condiţii şi particularităţi ale produselor agricole, în funcţie de nivelul de solvabilitate al cererii, de factorii psihologici etc.
Cererea de produse agroalimentare. Cererea pentru aceasta grupă de produse în zonele industrializate - cele urbane în general - este caracterizată prin invariabilitatea acesteia. Astfel, cumpărările de produse agricole (din punct de vedere cantitativ) variază puţin; dacă preţurile produselor agricole scad, aceasta va fi considerată o economie în bugetul personal al consumatorilor; dacă veniturile populaţiei cresc, cumpărăturile suplimentare de produse se vor face - ca regulă generală - în afara sectorului alimentar. :
Cererea de produse agroalimentare de primă necesitate este puţin elastică în raport cu preţurile existente pe piaţă. Pe termen scurt însă, cererea de produse agroalimentare este variabilă.
Cererea de produse agricole pe plan mondial este realativ stabilă, dacă nu au loc creşteri puternice ale producţiei agricole şi explozii demografice. Pe zone geografice, cererea de alimente de bază, variază în funcţie de creşterile demografice şi calitativ în funcţie de nivelul veniturilor consumatorilor. O evoluţie calitativă a cererii este specifică mai ales în ţările dezvoltate, unde nivelul veniturilor face ca aceasta să fie adesea elastică în raport cu preţul, cum este cazul produselor alimentare de lux (fructe exotice, produse alimentare rezultate din foarte multe prelucrări şi adaosuri etc.).
Multitudinea factorilor care influentează cererea pot fi încadraţi în grupa factorilor economici (aceştia referindu-se la cantitatea şi structura produselor ce se pot cumpăra, preţurile acestor produse, sporirea cheltuielilor alimentare pentru alimentele consumate în afara gospodăriei), a factorilor sociali şi culturali (care includ nivelul de educaţie a cumpărătorilor, atitudini, credinţe religioase, tradiţii şi obiceiuri ale acestora, concentrarea producţiei în mediul urban, creşterea ponderii femeilor care lucrează), precum şi a factorilor geografici (clima şi localizarea geografică pot influenţa în mare măsură modul de distribuţie fizică a produselor), precum şi a factorilor legaţi de condiţiile agricole de producţie şi de transformare (industrializare a produselor agricole).Relaţia între cererea şi oferta de produse agricole. Valabil şi pentru agromarketing,

Niciun comentariu: